Kysymys: Miten muotisuunnittelua suojataan?

Hei, miten muotisuunnittelua voidaan suojata?

Legalbuddy vastaa


Hei ja kiitos, että käännyit puoleemme kysymyksesi kanssa.


Muotisuunnittelun immateriaalioikeussuoja

Tekijänoikeudet muotisuunnittelussa

Muotialan luomuksille tärkeä suojamuoto on ensinnäkin tekijänoikeus, sillä se suojaa luovaa työtä. Jotta muotisuunnittelun tuloksena syntynyt teos voisi saada tekijänoikeussuojaa, sen on oltava omaperäinen sekä tunnistettavissa riittävän tarkasti ja objektiivisesti. Omaperäisyydellä tarkoitetaan, että teos on tekijänsä luovan työn tulos. Tunnistettavuus puolestaan tarkoittaa, että design on helposti identifioitavissa. Tekijänoikeudella suojataan tuotteen ulkonäköä, joka määräytyy tuotteen yksityiskohtien, kuten muodon, kuvion, kirjailun, muotoilun tai tekstien, perusteella.

Tekijänoikeus syntyy automaattisesti, kun riittävän tarkasti ja objektiivisesti tunnistettavissa oleva teos on luotu, jos teos on omaperäisyysvaatimuksen mukainen. Tekijänoikeuksia ei voida rekisteröidä.


Tavaramerkki muotisuunnittelun suojamuotona

Muotialalla toinen tärkeä suojamuoto on tavaramerkki. Tavaramerkillä suojataan tavaroiden tunnuksena käytettävää merkkiä, joka on erottamiskykyinen eli sillä erotetaan markkinoilla tavaramerkin haltijan tavarat muiden vastaavista. Tavaramerkin tarkoitus on suojata brändiä ja erityisesti sen niitä elementtejä, joista yritys tunnistetaan markkinoilla. Brändin elementtejä voivat olla esimerkiksi nimi tai logo, jotka ovat usein sana- tai kuviomerkkejä tai niiden yhdistelmiä. Lisäksi muotialalla tavaramerkkinä on tyypillistä rekisteröidä erottamiskykyisiä sijainti- tai ulkoasumerkkejä tai värejä. Tavaramerkkisuoja edellyttää joko rekisteröintiä tai vakiinnuttamista.


Miten tavaramerkkiä haetaan?

Tavaramerkkiä haetaan Patentti- ja rekisterihallitukselta, jossa arvioidaan merkin erottamiskyky. Jos merkkiä pidetään riittävän erottamiskykyisenä, sille myönnetään tavaramerkki. Tavaramerkin rekisteröinti on voimassa 10 vuotta kerrallaan, jonka jälkeen on haettavan sen rekisteröinnin uusimista aina 10 vuoden välein, mikäli rekisteröinti halutaan pitää voimassa.

On myös mahdollista hakea Euroopan unionin teollisoikeuksien virastolta EUIPO:lta EU-tavaramerkkiä, joka on voimassa koko EU:n alueella, tai kansainvälistä tavaramerkkiä, jota haetaan Maailman henkisen omaisuuden järjestöltä WIPO:lta yhdellä hakemuksella haluttuihin maihin.


Tavaramerkin vakiinnuttaminen

Tavaramerkkioikeudellinen suoja voidaan Suomessa saada myös ilman rekisteröintiä vakiintuneen käytön perusteella. Vakiinnuttaminen tarkoittaa, että tavaramerkki on ollut niin pitkäaikaisessa käytössä, että se on tullut yleisesti tunnetuksi ja tiettyyn yritykseen yhdistetyksi. Vakiinnuttamisen käyttämistä rekisteröinnin sijaan perustellaan yleensä rekisteröinnistä aiheutuvilla kustannuksilla. Vakiinnuttamiseen liittyy kuitenkin merkittäviä epävarmuustekijöitä, joten rekisteröinti on suositeltavampaa.


Lopuksi

Muotialan designeja ja brändejä on siis mahdollista suojata ainakin tavaramerkeillä ja tekijänoikeuksilla. Ensimmäisenä olisi tärkeää miettiä, mitä erilaisia merkkejä tai luomuksia muotisuunnittelun yhteydessä voisi syntyä. Tämän jälkeen tulisi arvioida, miten brändiä halutaan suojata ja hakea tarvittavia rekisteröintejä.


Tarvitsetko lisää apua?

Jos sinulla on lisää kysyttävää, voit ottaa meihin yhteyttä!


Saat apua immateriaalioikeuksiesi (IPR) kartoittamiseen ja suojaamisen suunnitteluun asiantuntijatyöpajassa.

Lue lisää palvelusta

Tarvitsetko yrityksessäsi oikeudellista voimaa?

Kokeile digitaalista yrityslakimiestämme ilmaiseksi kuukauden ajan - Yrityksille suunnattu lakiasiaintuki ja sopimusten hallinta

Kokeile Legalbuddy Plussaa

Syötä sähköpostiosoitteesi jatkaaksesi.

Lataamalla hyväksyn ehdot ja vahvistan, että olen tutustunut tietosuojaselosteeseen.