Kysymys: Milloin asiakkaille voi lähettää suoramarkkinointia GDPR:n mukaan?
Olen kuullut, että käytämme suostumusta GDPR:n mukaisena oikeusperustana markkinointimateriaalin lähettämiseen sähköpostitse asiakkaillemme. Onko tämä oikein?
Legalbuddy vastaa
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
GDPR ja sähköinen suoramarkkinointi – mitä tulee ottaa huomioon?
Sähköisellä suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi automatisoitujen sähköpostiviestien avulla toteutettua markkinointia.
Suostumus suoramarkkinoinnin oikeudellisena perusteena
GDPR:n mukaan henkilötietojen käsittelylle on oltava oikeudellinen peruste, joihin mainitsemasi suostumus kuuluu. Sähköistä suoramarkkinointia saa lähtökohtaisesti lähettää vain sellaisille asiakkaille ja muille henkilöille, jotka ovat ennalta antaneet siihen suostumuksen. Rekisterinpitäjän on pystyttävä osoittamaan, että suostumus on annettu suoramarkkinointitarkoituksia varten. Lisäksi rekisterinpitäjä on tiedotettava rekisteröidylle henkilötietojen käsittelystä suoramarkkinointitarkoituksiin ja varmistaa, että rekisteröidyn oikeudet toteutuvat.
Suoramarkkinointi asiakassuhteissa
Rekisteröidyn suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin ei kuitenkaan tarvita, jos suoramarkkinointi tapahtuu olemassa olevan asiakassuhteen perusteella siten, että suoramarkkinointiin käytettävä sähköpostiosoite on saatu aikaisemman ostotapahtuman yhteydessä ja yhteystietoa käytetään vain samaan tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden tai palveluiden suoramarkkinointiin. Lisäksi edellytetään, että te rekisterinpitäjänä hoidatte suoramarkkinoinnin lähettämisen itse eikä niin, että suoramarkkinoinnin lähettäminen on ulkoistettu jollekin toiselle yritykselle.
Rekisteröidyn oikeus vastustaa suoramarkkinointia
Sähköisen viestinnän palveluista annettu laki ja GDPR asettavat vaatimukset sille, että suoramarkkinoinnin vastaanottajalla on oikeus vastustaa henkilötietojensa käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin. Asiakkaan oikeus kieltää henkilötietojensa käsittely suoramarkkinointitarkoituksiin tulee saattaa asiakkaan tietoon selkeästi ja erillään muusta tiedotuksesta. Siksi jokaisessa sähköpostimainoksessa tulisikin olla mahdollisuus helposti ja ilman erillistä maksua kieltää suoramarkkinoinnin lähettäminen. Useimmissa uutiskirjeiden lähetysjärjestelmissä onkin nykyään vakio-ominaisuutena toiminto, jossa lähetyksen mukana on linkki, jonka kautta vastaanottaja voi kieltäytyä jatkolähetyksistä.
Rekisteröidyn tiedottaminen henkilötietojen käsittelystä
Huomioi, että henkilölle, jonka tietoja käsitellään, on jo tietojen keräämisen yhteydessä ilmoitettava, että hänen henkilötietojaan, kuten nimeä ja sähköpostiosoitetta, voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin.
Tarvitsetko lisää apua?
Jos kaipaat lisää neuvontaa, voit ottaa meihin yhteyttä.
- Voimmeko julkaista yritystapahtumista kuvia, joissa näkyy tapahtumaan osallistuneita henkilöitä?
- Tarvitaanko konserniin kuuluvien yhtiöiden välille tietojenkäsittelysopimus?
- Milloin ja kenen välillä tietojenkäsittelysopimus pitää solmia?
Tarvitsetko yrityksessäsi oikeudellista voimaa?
Kokeile digitaalista yrityslakimiestämme ilmaiseksi kuukauden ajan - Yrityksille suunnattu lakiasiaintuki ja sopimusten hallinta
Kokeile Legalbuddy Plussaa