Kysymys: Tarvitseeko sähköiseen suoramarkkinointiin suostumuksen?
Tarvitsenko suostumuksen, jos käytän sähköpostiosoitteita markkinointitarkoituksiin?
Legalbuddy vastaa
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Sähköinen suoramarkkinointi
Sähköistä suoramarkkinointia koskevia säännöksiä on laissa sähköisen viestinnän palveluista ja yleisessä tietosuoja-asetuksessa (GDPR).
Onko sähköiseen suoramarkkinointiin käytettävät sähköpostiosoitteet henkilötietoja?
Suoramarkkinointitarkoituksiin käytettävät sähköpostiosoitteet voivat olla henkilötietoja, jos ne ovat muodossa [email protected]. GDPR:n mukaan henkilötietojen käsittelylle on oltava oikeudellinen peruste. Oikeudellisena perusteena on GDPR:ssä mainittu muun muassa rekisterinpitäjän oikeutettu etu, joka tarkoittaa, että rekisterinpitäjällä on rekisteröityyn jokin merkityksellinen suhde, kuten asiakassuhde. Oikeutettu etu on tunnustettu henkilötietojen käsittelyperusteena suoramarkkinointitilanteissa, jolloin suoramarkkinointi määritellään yhdeksi asiakastietojen käyttötarkoitukseksi. Sähköpostiosoitteen käyttämisen sallittavuus suoramarkkinointitarkoituksiin riippuu siitä, onko kohderyhmäsi yksityishenkilöt vai yhteisöt.
Henkilötietojen käsittelystä sähköiseen suoramarkkinointiin on tiedotettava rekisteröityä
Henkilöille, jonka henkilötietoja käsitellään, on jo tietojen keräämisen yhteydessä ilmoitettava, että hänen henkilötietojaan, kuten nimeä ja sähköpostiosoitetta, voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin.
Sähköinen suoramarkkinointi yksityishenkilöille
Sähköistä suoramarkkinointia saa kohdistaa vain sellaisiin luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat ennalta antaneet suostumuksensa suoramarkkinointiin. Huomaa, että tällaista suoramarkkinoinnin hyväksyntää ei pidä sekoittaa GDPR:n mukaiseen suostumukseen.
Markkinointiviestejä saa kuitenkin lähettää ilman suostumusta, jos:
- suoramarkkinoinnin vastaanottajat ovat asiakkaitasi,
- asiakkaiden yhteystiedot on saatu palvelun tai tuotteen myynnin yhteydessä ja
- markkinointiviestit koskevat samaan tuoteryhmään kuuluvia tai muuten vastaavanlaisia tuotteita ja palveluja.
Sähköistä suoramarkkinointia on oikeus vastustaa
Sähköisen viestinnän palveluista annettu laki ja GDPR asettavat tiukat vaatimukset sille, että markkinoinnin vastaanottajalla on oikeus vastustaa hänelle lähetettävää suoramarkkinointia. Palveluntarjoajalla on velvollisuus selkeästi tiedottaa suoramarkkinointiviestien vastaanottamisen kieltäytymismahdollisuudesta. Jokaisessa sähköpostimainoksessa tulisikin olla tiedot siitä, miten vastaanottaja voi pyytää markkinoinnin lopettamista. Tämä pätee riippumatta siitä, onko henkilö asiakkaasi vai ei.
Sähköinen suoramarkkinointi yhteisöille
Suoramarkkinointia saa lähettää yhteisöille, jollei yhteisö ole sitä nimenomaisesti kieltänyt. Yhteisölle lähetetyssä suoramarkkinoinnissa yhteisölle on annettava samat kieltäytymismahdollisuudet kuin yksityishenkilöille. Kieltäytyminen on voitava siis tehdä helposti ja kieltäytymismahdollisuudesta on oltava tieto jokaisen markkinointiviestin yhteydessä.
Tarvitsetko lisää apua?
Jos sinulla on lisää kysyttävää, voit ottaa meihin yhteyttä!
- Voimmeko julkaista yritystapahtumista kuvia, joissa näkyy tapahtumaan osallistuneita henkilöitä?
- Tarvitaanko konserniin kuuluvien yhtiöiden välille tietojenkäsittelysopimus?
- Milloin ja kenen välillä tietojenkäsittelysopimus pitää solmia?
Tarvitsetko yrityksessäsi oikeudellista voimaa?
Kokeile digitaalista yrityslakimiestämme ilmaiseksi kuukauden ajan - Yrityksille suunnattu lakiasiaintuki ja sopimusten hallinta
Kokeile Legalbuddy Plussaa